olvasás: 6 perc

  • Vágólapra másolva

Modern ellátási láncok, avagy kereslet előrejelzés és tervezés adat alapokon

Már az elmúlt két évben tapasztalt globális ellátási problémák előtt is nyilvánvaló volt, hogy a vállalatoknak korszerűsíteniük kell az ellátási láncaikat és az azokat támogató IT rendszereiket. A nemzetközi értékesítés területén, a járvány hatására kialakult problémák és az egyre komplikáltabb ellátási rendszerek még arra is kényszerítik a vállalkozásokat, hogy megreformálják a kereslet-előrejelzésre és tervezésre használt eszközeiket. A korszerűsítés tehát elkerülhetetlen, azonban a vállalatok csak nagy nehezen képesek megtenni az első lépést. De vajon mi lehet ennek az oka? A McKinsey egy teljes kutatást szentelt a témának 2021-ben, melynek eredményeit és a belőlük levont következtetéseket az alábbi cikkünkben szeretnénk összefoglalni.

Modern ellátási láncok, avagy kereslet előrejelzés és tervezés adat alapokon
 

Fejlesztések: középpontban az adat és a mesterséges intelligencia 


A technológiai újításokra nyitott, digitalizációban élenjáró vállalatok elkezdték beemelni működési folyamataikba az olyan újgenerációs megoldásokat, mint a mesterséges intelligencia, a gépi tanulás vagy az adatelemzés, melyek felgyorsítják a döntéshozatalt és egyben képesek „kitaposni” az utat az ellátási lánc automatizálása felé. 

Bizakodásra ad okot, hogy a megkérdezett ellátási lánc vezetők 90%-a számol az új informatikai megoldások bevezetésével a következő 5 évben, 5-ből 4-en pedig szeretnék, vagy már élvezik is a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás nyújtotta előnyöket a tervezési folyamatok során.  
 

Miért olyan nehéz korszerűsíteni az ellátásilánc-tervezést támogató rendszereket? 

A modern technológia nyújtotta előnyök ellenére sokan még mindig ragaszkodnak a manuális, divatjamúlt eljárásokhoz. Példának okáért, az ellátási láncok folyamatainak háromnegyede még mindig a legegyszerűbb módszeren alapul: táblázatkezelő programon (excel). Továbbá a megkérdezettek fele vallotta azt, hogy az SAP tervező rendszerét (SAP APO) alkalmazza, melynek támogatását a tervek szerint a szoftvercég 2027-ben megszűnteti.  
Bár az újítások számos előnnyel járnának, általában a vállalatok többsége a költségek és az új rendszerre való átállás hosszú ideje miatt mégis megragad a régi rendszerek mellett. Természetesen a folyamat ideje attól is függ, hogy milyen komplex az adott cég ellátási lánca. Azonban elmondható, hogy egy új rendszer bevezetése, a beszállító kiválasztásától az üzembehelyezésig akár 3 évig is eltarthat. 

Ennek ellenére szinte mindenki tisztában van vele, hogy az innováció elengedhetetlen, a válaszadók 90%-a tervezi az új informatikai megoldások bevezetését, melyek között nem meglepő módon a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás szerepel az első helyen 23%-uk pedig már meg is tette.  
 

Hogyan hidalhatók át az új ellátásilánc-tervezést támogató szoftverek bevezetése során felmerülő problémák? 

Nem kérdés tehát, hogy a modern rendszerek hatékonyabbá és felkészültebbé tehetik az ellátási láncokat, de a szükséges informatikai implementációk az eredeti tervtől eltérően sok esetben több pénzt és időt emészthetnek fel, ráadásul az üzleti célok elérését sem az elvárt mértékben segíthetik. 
Ezt elkerülendő, 3 fontos tényezőt érdemes szem előtt tartania minden vállalatnak az ellátásilánc- tervezést támogató szoftverek kiválasztása során: 
 

1. A folyamatok újragondolása 

Az automatizáció természetesen nem jelent megoldást minden problémára. A vállalatoknak ezért először meg kell határozniuk az elérni kívánt céljaikat, majd időt kell szánniuk arra, hogy megvitassák, egy új szoftverre való átállás milyen mértékben járulna hozzá a terveik megvalósításához. Továbbá el kell még dönteniük azt is, hogy az ellátási lánc melyik részeit kívánják fejleszteni.  
 

2. A beszállító kiválasztása 

  • A rendszerrel szemben támasztott követelmények meghatározása 
  • Az új szoftver értékelési szempontjainak részletes kidolgozása 
  • A 2-3 legfontosabb felhasználási eset demonstrálása a beszállító által 
 

3. Implementációs roadmap kidolgozása 

A McKinsey felmérése szerint az egyik legnagyobb problémát a szoftver hosszadalmas implementációja okozza. Így mindenképp szükséges egy előre kidolgozott, részletes ütemterv, mely elősegíti az egyes funkciók bevezetésének priorizálását.  

A fentieket olvasva egy új ellátásilánc-tervezés támogató szoftver bevezetése kicsit ijesztőnek tűnhet. A megfelelő hozzáállással azonban sikerre vihető a folyamat. A potenciális előnyök pedig magukért beszélnek: jobb tervezhetőség, rendszerek, melyek kielégítik a vállalat igényeit, végül pedig egy felkészültebb és hatékonyabb ellátási lánc.  

A fentieket olvasva Ön is szívesen elindulna a fejlődés útján? Cégünk adatelemzésre épülő megoldásaival könnyedén megvalósíthatja elképzeléseit, keressen minket bizalommal! 

Következő cikkünkben bemutatjuk a keresletelőrejelzésre kifejlesztett gépi tanulás alapú megoldásunkat. 

Forrás: McKinsey & Company 

Milyen üzleti probléma
megoldásában segíthetünk?

Left hand art Right hand art

Ezek is érdekelhetnek