olvasás: 5 perc
Iparvállalatok tevékenységének digitalizációja – adatvezérelt működés az iparban
Megalapozott döntéshozatal és vállalati folyamatok automatizálása adatokra támaszkodva? A jövő egyértelműen ebbe az irányba mutat, hiszen kevesebb értékesebb dolog van jelenleg a vállalkozások kezében, mint a hatékonyan feldolgozott adathalmazok. A különböző adatok nélkül ugyanis nemcsak a gépek, hanem az emberek és a gépek közötti kommunikáció sem menne végbe sikeresen. Na de hogyan érdemes a mesterséges intelligencia korszakában gyűjteni az információkat? Milyen lépések mentén javasolt haladni egy iparvállalatnak a technológiai újítások bevezetésében? Az alábbi cikkünkben most betekintést nyújtunk a vállalati folyamatok digitalizációjának szintjeibe.
Egy iparvállalat tevékenységének digitalizálása lépésről lépésre
Létezik a gyártó vállalatok digitalizációjának egy klasszikus, három szintet megkülönböztető megközelítése. Az első szintet a vállalatirányítás szintjeként tartjuk számon, melynek folyamán a keresletet összehangoljuk a beszerzéssel, a gyártással és a kiszállítással. Így optimalizálhatjuk a nyersanyag költséget, vagy éppen a raktárkészletet – ez a klasszikus ERP szint.
A második szint már a gyártás, vagyis a MES szint, ami a termeléstervezést és a gyártás végrehajtását foglalja magában. Itt történik a megrendelések gyártási tervekre való lebontása, mely elengedhetetlen a termelékenység maximalizálásához.
Végül a harmadik szint a SCADA szint, ilyenkor már konkrét gépek működését szeretnénk mérni és optimalizálni, legyen szó akár energiafogyasztásról, gépleállásokról, illetve különböző problémák miatt kieső idők csökkentéséről. Ehhez a gépekből gyűjtünk adatokat, például a prediktív karbantartás esetében ennek köszönhetően tudjuk jelezni előre az üzemzavar bekövetkezését.
Hol tartanak ebben a magyar iparvállalatok?
Az iparban nagyon változatos, hogy hol tartanak az egyes szereplők. Előfordul, hogy vállalatirányítási szinten már nagyon fejlett megoldásokkal találkozunk, a gyártási tervezés azonban még mindig Excel-ben történik.
Az is jellemző, hogy a berendezések összehangolt működése nem megoldott. Csakhogy egy példát említsünk, megesik, hogy egy-egy gyártó készülék csak a saját állapotáról tud szolgáltatni információt, de ezekhez az adatokhoz a gyártók vagy nem adnak hozzáférést, vagy olyan eltérő megközelítésű szoftverekről van szó, amiket nagyon nehéz hatékonyan összekapcsolni. Ez sokszor megakadályozza a gyártó vállalatokat, hogy összekapcsolják az adatokat, így azokat nem tudják felhasználni működésük jelentős mértékű fejlesztéséhez.
Hogy lehet elkerülni a kudarcot?
Ha nincs konkrét cél, amit egy vállalat el szeretne érni, akkor jó eséllyel elkerülhetetlen a kudarc. Épp ezért, a Stratis egyfajta tanácsadói szemléletmóddal próbálja vezetni az ügyfeleit a digitalizáció útján. Ennek értelmében az első lépéseket közösen tesszük meg és kitűzzük az elérni kívánt digitális mérföldköveket. A szakmai útmutatással, együtt kidolgozott digitalizációs fejlesztési tervre épülő projektek pedig már önállóan is jó eséllyel sikeresek lesznek. Azonban mivel egymásra épülő fejlesztési tervek halmazáról beszélünk, nem szabad az első pillanattól kezdve igazán áttörést adó eredményekre számítani, más szóval türelmesnek kell lenni.
Továbbá azt is látni kell, hogy a digitalizáció sikere a munkatársak és a vezetők hozzáállásától is függ. Ugyanis, ha az érintett dolgozók félnek az új rendszer használatától, esetleg ragaszkodnak az úgynevezett „jól bevált” módszerek alkalmazásához és nem támogatják a változásokat, akkor a kudarc elkerülhetetlen lesz. Nem lehet tehát sok lépcsőt egyszerre megugrani, a bevezetett rendszernek igazodni kell a szervezet érettségi fokához is.
Örökérvényű igazság, hogy bár egy projekt véget érhet, a vállalkozás fejlesztése sosem lesz készen, hiszen mindig van tér a fejlődésre. A Stratis azonban minden fázisban képes segítséget nyújtani, legyen az a digitalizáció alapjainak letétele, a teljesítmény befolyásoló üzleti folyamatok mérésének kidolgozása, vagy a munkavállalókban a mesterséges intelligenciával szembeni bizalom kiépítésének elősegítése. Forduljon hozzánk Ön is bizalommal, és lépjünk együtt a digitalizáció útjára!