olvasás: 3 perc

  • Vágólapra másolva

Hatékonyságnövelés a gyakorlatban: Hogyan működhet nálunk is?

A magyarországi cégek vizsgálatakor gyakran lehet azt a megállapítást hallani, olvasni az elemzőktől, hogy a vállalatok alacsony hatékonysággal működnek. De vajon mit jelent ez pontosan, és miért történik?

People sitting in an office with charts on the screen

Ez az alacsony hatékonyság tulajdonképpen kifejezés arra a veszteségre, amit az elérhető maximális nyereség helyett abszolvál a vállalat. Ez a veszteség valójában tevékenység, aminek az értékteremtése nulla vagy alacsonyabb, mint optimális esetben elérhető lenne.

A cél: Nyereségoptimalizálás és értékteremtés

A vállalatok elsődleges célja azonban az optimalizált nyereség, az értékteremtés maximalizálása. Ehhez viszont meg kell találni és át kell alakítani az alacsony értéktermelő tevékenységeket. Az IT szektorban, - amely a vezetője a hatékonyságért folytatott küzdelemnek -, számos megoldást fejlesztettek és próbáltak ki, amelyek a terület minden szegmensében sikerrel teljesítettek számos vállalat esetében.

Miért buknak el a jól csengő hívószavak? avagy a módszertanok sikere a részleteken múlik

Az ördög itt is, mint minden esetben a részletekben rejlik. Hiába hangoztatjuk a jól ismert hívószavakat; az agilis fejlesztést, a devops-ot, az IT Governance-t, a szolgáltatás orientált IT szervezeti modellt, ha a megvalósítás során nem követjük és tartjuk be az adott terület alapelveit.

Ha egy elvileg hatékony rendszernek csak egyes nekünk tetsző elemei vannak bevezetve, vagy egy-egy módszer alkalmazásánál nem lesznek figyelembe véve a nemzeti, helyi vagy cégkulturális egyediségek, a siker kétséges lesz.

"Agilis projekt” vagy „Káosz”?

Gyakorta halljuk azt, hogy „mi agilisen vezetjük a projektet”. Ez a kifejezés legtöbbször az előkészítetlenséget és a káoszt akarja elfedni. Más esetben azt mondják, hogy a „projekt Waterfall, de a fejlesztés agilis”; adott esetben ez csak magyarázat a projekt tervező-, irányító-, és a fejlesztő csapat közötti anomáliák előfordulására.

Miért működik máshol, nálunk pedig nem?

A 80-as években az USA-ban volt egy mondás a japánok akkori legendás marketing tevékenységével kapcsolatban: „Hogyan lehet, hogy a japánoknál működik a marketing stratégia, de az USA-ban nem? Hát egész egyszerűen azért, mert a japánok is a könyvekben leírtak szerint csinálják, de ők azt be is tartják.”

A hatékonyságnövelés sikerének kulcsa a türelem és a precíz végrehajtás

Hogyan építsünk fel olyan hatékony IT szervezeti struktúrákat, amelyek hosszú távon is működnek?

A fenti párhuzamból adódó válasz kézenfekvő és egyszerű: Jól kialakított, a vállalat érettségéhez és kultúrájához igazodó fejlesztő, üzemeltető, projekt szervezetet, hatékony IT Governance-t és az üzleti igényeket szem előtt tartó Szolgáltatás orientált IT-t kell felépíteni, de úgy, hogy minden javasolt lépést tegyünk meg, és fogadjuk el, hogy minden változáshoz és az abból elérhető eredményhez is idő kell.

A szerzőről

Bach Gyula Szerzo
Bach Gyula

Vezető tanácsadó

Energy & Public

Bach Gyula vezető tanácsadóként immár 6 éve erősíti a Stratis csapatát, ahol jelenleg az energetikai üzletágban IT és OT szakértőként dolgozik. Az energetikai szektorban számos projektben vett részt; beleértve BI szervezetek kialakítását és működésük megszervezését, adattárházak bevezetését, termelési irányító szervezetek és IT- OT rendszerek auditálását, reorganizációjuk megtervezését, modernizálását. Továbbá aktív közreműködője a Stratis által végzett; az energetikai területen zajló informatikai változások alkalmazásának kutatásában.

Milyen üzleti probléma
megoldásában segíthetünk?

Left hand art Right hand art

Ezek is érdekelhetnek