olvasás: 5 perc

  • Vágólapra másolva

Mire vállalkozik, aki tanácsadónak áll?

Amikor valaki elhatározza, hogy a tanácsadó lesz, legtöbbször a kihívást és a változatosságot keresi. De vajon pontosan mire vállalkozik az, aki belép ebbe a világba? Mátis Beáta, a Stratis HR business partnere mesélt arról, milyen valójában a tanácsadói pálya, milyen meglepetések várják a kezdőket, és miért szép, de nem egyszerű szakma ez.

Lgikpek Stratis 039 Hg Jav

Új ügyfél, új világ: mintha mindig új munkahelyed lenne

A tanácsadói munka egyik fő sajátossága, hogy nincs két egyforma projekt. Egy tanácsadó fél évig dolgozhat egy telekommunikációs cégnél, majd hirtelen egy banki projektbe csöppen, később pedig egy megint teljesen más iparágban kell helytállnia.

A tanácsadási projektek egymást követve mindig új környezetet, új embereket és új tanulási lehetőségeket hoznak. Olyan ez, mint egy gyorsított karrierút: mindenhol egy kicsit másban fejlődhetünk.

Kapcsolatrendszer-építés újra és újra

A tanácsadói munka nemcsak szakmai feladat, hanem folyamatos kapcsolatépítés is. Minden ügyfélnél új emberek, új hierarchia, új szereplők között kell megtalálni a helyünket.

Beáta szerint ez a tanácsadói pálya egyik legnagyobb kihívása:

„Nemcsak a Stratishoz kell beszokni, hanem képesnek kell lenni minden ügyfélnél újra megmutatni magunkat.”

Ez egyszerre nehézség és lehetőség. Nehézség, mert mindig bizonyítani kell. Lehetőség, mert így hatalmas kapcsolati háló épül ki, ami a karrier későbbi szakaszában is óriási érték.

Pexels Mikhail Nilov 7731360

Egy átlagos munkakörben, ha valaki elakad, gyakran hívhat szakértőt segítségül. A tanácsadónál más a helyzet: az ügyfél által elvárt tudásnak meg kell lennie.

„Az ügyfélnél nem betanulni kell” – mondja Beáta. – „Ha nem tudunk valamit, akkor gyorsan meg kell tanulnunk.”

Ez különösen igaz a most főszerepben levő AI területen, ahol naponta jelennek meg új megoldások. Beáta említett egy történetet, amikor az ügyfél egy olyan biztonsági technológiáról kérdezett, amely alig pár hete látott napvilágot. A tanácsadónak már akkor képben kellett lennie vele.

Nincs kézikönyv, de van segítség

A pályakezdők gyakran kérdezik: van-e „kézikönyv” a tanácsadói munkához? A válasz: nincs. Ez a szakma nem recept szerint működik. Ami az egyik ügyfélnél bevált, az a másiknál lehet, hogy teljesen másképp kell, hogy működjön.

A Stratisnál viszont mindig van támogatás: egy senior kolléga, akihez fordulhatnak a fiatalok. Fontos, hogy nem mechanikus, rutin jellegű feladatokat kapnak, hanem rögtön érdemi munkát. Ez persze nagyobb felelősség, de sokkal gyorsabb fejlődést is jelent.

Nyomot hagyni az ügyfélnél

„Nyomot kell hagyni”

– ez az egyik legfontosabb tanács. Ha egy ügyfél emlékszik a tanácsadóra, akkor később újra vele akar majd dolgozni. Ez nemcsak a szakmai teljesítményen, hanem személyiségen is múlik.

Ez a szakma egyszerre igényel kompetenciát és emberi hozzáállást. Az ügyfél akkor érzi, hogy valóban kapott valamit, ha nemcsak a projekt sikerült, hanem a tanácsadóval is öröm volt együtt dolgozni.

Karrierút: nincs előre kijelölt pálya

Sok nagyvállalatnál világosan kijelölt karrierlépcsők vannak: junior, szenior, menedzser, vezető. A tanácsadói pálya ezzel szemben sokkal rugalmasabb.

„Nem tudjuk azt mondani, hogy ha ezt és ezt a modult elvégzed, akkor két év múlva ez lesz a pozíciód” – magyarázza Beáta. – „A karrier a projektekből és az egyéni ambícióból áll össze.”

Ez elsőre bizonytalanul hangzik, de valójában óriási lehetőség: a tanácsadó maga formálhatja az útját, követheti az érdeklődését, gyorsabban fejlődhet abban az irányban, amit igazán szeret.

Kinek való és kinek nem?

A tanácsadói pálya nem mindenkinek való.

  • Nem való annak, aki szereti a kiszámítható rutint, akit kimerít a folyamatos újrakezdés.

  • Való annak, aki szeret emberekkel dolgozni, nyitott az új környezetre, és élvezi, ha mindig tanulhat valami újat.

„Szép szakma, de nem egyszerű” – foglalja össze Beáta. Aki azonban vállalja a kihívásokat, annak a tanácsadás izgalmas, sokszínű és jövőálló karriert kínál.

A szerzőről

Matis Bea Szerzo
Mátis Beáta

HR Business Partner

HR & Facility

Mátis Beáta karrierjét toborzási és kiválasztási tanácsadóként kezdte az Adecco Kft.-nél. Ezt követően az SSC szektorban dolgozott, ahol HR business partnerként, majd HR vezetőként támogatta a szolgáltató központok működését többek között az alábbi vállalatoknál: Sykes, CPL/HP, Transcom. Beáta 2020-ban csatlakozott a Stratis-hoz, jelenleg HR business partnerként a vállalat humán erőforrás területéért felel. Kiemelt szakterülete a HR folyamatfejlesztés és szervezetfejlesztés.

Milyen üzleti probléma
megoldásában segíthetünk?

Left hand art Right hand art

Ezek is érdekelhetnek