olvasás: 4 perc

  • Vágólapra másolva

HR trendek 2025: home office, toborzás és rugalmasság

A HR világában ritkán fordulnak elő egyik napról a másikra bekövetkező forradalmi változások. A munkajogi szabályok lassabban változnak, a HR folyamatok is gyakran évek alatt alakulnak. Mégis, az elmúlt évtized eseményei – digitalizáció, COVID, közösségi platformok, AI – alapjaiban rajzolták át a munka világát. HR business partnerünk Mátis Beáta arról mesélt, mely trendek határozzák meg leginkább a mai munkaerőpiacot.

Lgikpek Stratis 092 Hg

Toborzás új terepen

Régen a toborzás egyik legnagyobb kihívása az volt, hogy egyáltalán megtaláljuk a megfelelő jelöltet. Sokszor hetekbe telt, mire kiderült, ki dolgozik egy adott pozícióban, hol érhető el, hogyan lehet kapcsolatba lépni vele.

Ma ennek épp az ellenkezőjével küzdünk: mindenki elérhető. LinkedIn-en, social platformokon, szakmai közösségekben pár kattintással megtaláljuk az embereket. Ez azonban nem könnyítette meg a munkát, sőt. A kihívás ma az, hogyan szólítsuk meg a jelöltet úgy, hogy akkor is meghallgasson bennünket, ha mi már a sokadik potenciális munkáltató vagyunk.

A fejlesztők gyakran abból mérik a piac állapotát, hány megkeresést kapnak egy héten. Nem az a kérdés, találnak-e állást, hanem hogy hány ajánlat közül válogathatnak.

A COVID öröksége: a home office alapelvárás lett

Ha van olyan dolog, amit a COVID végleg megváltoztatott, az a munkavégzés helye.

Az, hogy nincs home office, ma már nem opció – mondja Beáta.

Különösen az IT szektorban vált természetessé az otthoni munka: a fejlesztők számára a munka nem helyhez kötött. A kód otthon is ugyanúgy működik, mint az irodában.

Ennek azért van egy másik oldala is: a személyes jelenlét hiánya. Az igazi kreatív ötletek, a spontán beszélgetések, az „együtt gondolkodás” ritkábban születnek online. Egy felvett online meeting például visszatartja az embereket attól, hogy bátran elmondják az ötleteiket.

Dome8093

Hibrid modell: lehetőség és kihívás

A Stratis is hibrid működésben dolgozik: van iroda, van home office, és van ügyfélnél való jelenlét. Ez a rugalmasság a mai munkavállalók számára elengedhetetlen. Ugyanakkor sokan épp a rugalmasság mértékével küzdenek.

A tanácsadói munka során több ügyfélnél, több helyszínről végezzük a munkát, amit sokan már olyan mértékű változásnak / rugalmasságnak élnek meg, amit nem tudnak vállalni.

Vannak jelöltek, akiket pont emiatt veszítünk el. - meséli Beáta.

Projektmenedzserek dilemmája

A projektmenedzser szerepkör különösen érintett. Nagyobb, nemzetközi projektekben gyakori, hogy a PM 100%-ban otthonról dolgozik, hiszen a csapat tagjai a világ különböző pontjain dolgoznak és az online egyeztetés az egyetlen közös platform. A tanácsadói munkában viszont az ügyfélnél való személyes jelenlét alapfeltétel. Ez komoly szakadék a piaci elvárások és a valóság között. Nem egyszer előfordul, hogy emiatt hiúsul meg egy-egy felvétel.

Összegzés: HR recept helyett alkalmazkodás

A mai HR egyik legnagyobb tanulsága, hogy nincsenek kész receptek. Nem lehet minden helyzetre előre szabályt írni. A munka világa gyorsabban változik, mint valaha, és a HR feladata az, hogy folyamatosan figyelje, értse és kezelje ezeket a változásokat.

Ahogy Beáta fogalmaz:

A HR-ben nincs kézikönyv. Folyamatosan tanulni, alkalmazkodni, figyelni kell. Ez egyszerre nehéz és izgalmas – de a szakma ettől marad élő és releváns.

A szerzőről

Matis Bea Szerzo
Mátis Beáta

HR Business Partner

HR & Facility

Mátis Beáta karrierjét toborzási és kiválasztási tanácsadóként kezdte az Adecco Kft.-nél. Ezt követően az SSC szektorban dolgozott, ahol HR business partnerként, majd HR vezetőként támogatta a szolgáltató központok működését többek között az alábbi vállalatoknál: Sykes, CPL/HP, Transcom. Beáta 2020-ban csatlakozott a Stratis-hoz, jelenleg HR business partnerként a vállalat humán erőforrás területéért felel. Kiemelt szakterülete a HR folyamatfejlesztés és szervezetfejlesztés.

Milyen üzleti probléma
megoldásában segíthetünk?

Left hand art Right hand art

Ezek is érdekelhetnek