olvasás: 5 perc

  • Vágólapra másolva

Miért ne bíznánk az ismétlődő folyamatokat egy robotra, ha az emberi kreativitás ennél sokkal többet ér?

A digitalizáció és az AI már nem a jövő, hanem a jelen megoldásai, amelyek jelentősen átalakítják munkavégzésünket. A Robotic Process Automation (RPA) és az olyan automatizációs eszközök, mint például a Microsoft Power Automate, átveszik az ismétlődő feladatokat, ezzel felszabadítva a nagyobb értéket teremteni képes emberi munkaerőt. De hogyan is valósul meg mindez a gyakorlatban?

Pexels Thirdman 6502999

Az automatizáció előnyei üzleti környezetben

1. Időmegtakarítás és hatékonyságnövelés

Az olyan, ismétlődő feladatok, mint például az adatbevitel, riportkészítés, számlázás vagy jóváhagyás nagyon időigényesek. RPA és AI segítségével viszont teljes mértékben automatizálhatók, így az alkalmazottak a magasabb hozzáadott értékű, stratégiai döntéshozatalt vagy emberi kreativitást igénylő feladatokra koncentrálhatnak. Az AI nem csupán automatizálja a repetitív feladatokat, hanem elemzi a folyamatokat, felismeri a fejlesztési lehetőségeket és proaktívan optimalizálja a munkavégzést.

2. Hibák minimalizálása és konzisztencia növelése

A manuális munkavégzés gyakran jár együtt hibákkal, gondoljunk csak az elütésekre, elírásokra. Az automatizált rendszerek 100%-ban konzisztensek és pontosak, ami különösen fontos pénzügyi, jogi vagy adatkezelési szempontból érzékeny területeken. Az AI képes önellenőrzést végezni, folyamatosan tanul a korábbi hibákból és javítja az adatok pontosságát is.

3. Skálázhatóság és rugalmasság

A digitális megoldások gyorsan és hatékonyan skálázhatók a vállalat növekvő igényeihez. Az AI-alapú rendszerek folyamatosan tanulnak, alkalmazkodnak az új kihívásokhoz, így egyre hatékonyabban végzik el a kijelölt feladatokat. Emellett a mesterséges intelligencia képes valós idejű adatelemzésre és előrejelzések készítésére is, ezzel javítva a vállalat reakcióidejét.

4. Költségcsökkentés

Bár az automatizáció bevezetése kezdeti beruházást igényel, hosszú távon jelentős költségmegtakarítást eredményez. A gyorsabb és pontosabb munkavégzés, a hibák csökkentése és az értékesebb, emberi feladatok elvégzésére felszabaduló többlet-idő mind hozzájárul a vállalat költséghatékonyságához. Az AI nemcsak kiváltja az emberi munkaerőt az ismétlődő feladatoknál, hanem intelligens döntéstámogatást is nyújt, amely segít az erőforrások optimalizálásában és a felesleges ráfordítások csökkentésében.

Hogyan kezdjünk neki az automatizációnak?

1. Azonosítsuk az automatizálható folyamatokat

Érdemes azokat a feladatokat kiválasztani, amelyek ismétlődőek, időigényesek és kevés emberi kreativitást igényelnek. Ilyenek például az adminisztratív teendők, az ügyfélkapcsolatokhoz kapcsolódó rutinmunkák vagy a pénzügyi riportok elkészítése. Az AI itt nemcsak kiváltja az emberi munkát, hanem képes a nagy adatmennyiségek összefüggéseinek elemzésére, ezáltal hatékonyabb és pontosabb lehet egy előre programozott szabályrendszernél.

2. Válasszunk megfelelő eszközt

Olyan platformok, mint a Microsoft Power Automate, UiPath vagy Blue Prism, könnyen integrálhatók meglévő rendszerekkel és lehetőséget biztosítanak az automatizáció fokozatos bevezetésére. Emellett AI modellek alkalmazásával is kiegészíthetők, így a különböző szabály-alapú döntések automatizálása helyett az AI-ra bízható egy-egy feladat elvégzése az automatizált folyamatban.

3. Automatizáljunk úgy, hogy minimális emberi beavatkozásra legyen szükség

Az optimális megoldás az, ha az automatizált folyamatokat összekapcsoljuk AI-megoldásokkal, amelyek képesek adatelemzésre, döntéstámogatásra és folyamatos fejlődésre. Az AI modellek tanításával összetett információk feldolgozását és komplex feladatok elvégzését is tudjuk automatizálni, nem szükséges előre definiált szabályokat alkalmazni.

Pexels Divinetechygirl 1181562

Digitalizáció a vállalati stratégiában - több mint technológia

A digitalizáció ma már nem pusztán új rendszerek bevezetését jelenti, hanem azt, hogy újraértelmezzük, hogyan működik a vállalat. Az RPA és a mesterséges intelligencia lehetőséget ad arra, hogy ne csak gyorsabban, hanem okosabban is reagáljunk a változó környezetre. Az ismétlődő, időigényes feladatokat gépek végezhetik, így az emberi kapacitás végre arra összpontosulhat, ami igazán értéket teremt: stratégiai gondolkodásra, innovációra, ügyfélkapcsolatokra.

Az igazi előny nem csak a hatékonyságban rejlik, hanem abban, hogy a digitalizáció révén egy rugalmasabb, tanulékonyabb szervezet jön létre. Olyan, amely nem csak követi a piacot - hanem alakítja is.

A szerzőről

Gaspar Sandor Szerzo
Gáspár Sándor

Kompetencia Központ vezető

Analytics - Data Solutions

Gáspár Sándor a Stratis mesterséges intelligenciával foglalkozó területét vezeti 2020 óta és több, mint 20 éve foglalkozik data science-szel. Csapatával nagyvállalatok számára fejleszt gépi tanulásra, prediktív analitikára épülő döntéstámogató megoldásokat ügyfeleink meglévő adatvagyonának kiaknázásával. Ezen kívül mély neurális hálókra épülő NLP és machine vision megoldásokkal segíti ügyfeleink meglévő folyamatainak automatizálását.

Milyen üzleti probléma
megoldásában segíthetünk?

Left hand art Right hand art

Ezek is érdekelhetnek