olvasás: 7 perc

  • Vágólapra másolva

A mesterséges intelligencia szerepe a digitális transzformációban

A Stratis közel 25 éve segíti stratégiai tanácsadóként és integrátorként Magyarország meghatározó nagyvállalatait digitális transzformációs projektjeik megvalósításában. Elsősorban bank, ipar, telekommunikáció és energetika területén nyújtunk szolgáltatásokat. Tevékenységünk 4 nagy csoportra osztható: vezetői tanácsadással, információ- és adatmenedzsmenttel, IT menedzsmenttel és komplex, üzletileg kritikus projektek szakmai menedzsmentjével segítjük ügyfeleinket. Erősségünk abban rejlik, hogy az adat és tanácsadás kompetenciákat egy kézből nyújtjuk. A felsővezetők céljait nemcsak megértjük, de „le is tudjuk hozni a földre” és meg is tudjuk valósítani azokat. Az alábbiakban erről mesélünk egy kicsit.

A mesterséges intelligencia szerepe a digitális transzformációban
 

Hogyan indul egy digitális transzformációs projekt és milyen lépései vannak? Mit jelent pontosan, hogy a Stratis „lehozza a földre” az ügyfelek céljait?  

Egy stratégia vagy egy magas szintű rendszerterv készítésekor mi már eleve azzal a fejjel gondolkozunk, hogy az hogyan fog majd működni a gyakorlatban a valós üzleti folyamatokban és rendszerekben. 

Minden munkánk alapos előkészítéssel indul. Fontos, hogy egyértelműen meghatározzuk a célokat és mindenki számára nyilvánvaló legyen, honnan hová szeretnénk eljutni. Tanácsadóink első lépésként megpróbálják megérteni az ügyfelek problémáit, hogy azok alapján stratégiát, célokat és jól megfogható KPI-okat fogalmazzanak meg. Második lépésként pedig megvalósítjuk ezeket az elképzeléseket és egy informatikai rendszer formájában lehozzuk a földre. A folyamat részeként pedig mérési pontokat határozunk meg.   

Röviden összefoglalva megértjük a problémát, jól megfogható célokat tűzünk ki, majd megtervezzük, legyártjuk, leteszteljük, végül élesben bevezetjük a célok eléréséhez szükséges informatikai rendszert.  
 

Melyek azok a legnagyobb hibák, amelyeket elkövethetünk a fejlesztések során? 

Sok cég már eleve azon bukik el, hogy homályos célokat tűz ki maga elé és nem készíti elő kellő alaposággal a projektjeit. Ez többnyire akkor fordul elő, ha egy vállalat szinte egyik pillanatról a másikra szeretne bevezetni egy új rendszert és ehhez kapcsolódó új üzleti folyamatokat. Másik alapvető hiba, ha az embereket nem készítik fel a változásra, vagy ha egy cég túl nagyot akar ugrani és nem figyel a mértékletességre.  
 

A digitális transzformációt sokszor tévesen célként határozzák meg. De mit is jelent ez a fogalom pontosan? 

A digitális transzformáció soha nem egy cél, sokkal inkább egy eszköz vagy út az üzleti célok megvalósításához. Lényege, hogy az adott vállalat versenyelőnyre tegyen szert: új termékeket, szolgáltatásokat tudjon bevezetni, hatékonyságot tudjon növelni akár a termelésben vagy back-office folyamatokban.  Fontos hangsúlyozni, hogy a digitális transzformáció csak részben szól az új technológia alkalmazásáról.  

A folyamat 3 pillér köré épül:  
  1. Technológia  
  1. Üzleti folyamatok 
  1. Emberek 

A technológia önmagában még nem elég. A digitalizáció akkor lesz sikeres, ha az üzleti folyamatok mentén is megvannak a változások. Bármilyen jó rendszert is találunk ki, azt tudni kell üzemeltetni és kommunikálni az emberek felé szervezeti szinten is.  
 

Miért van az adatnak kulcsfontosságú szerepe a digitális transzformációs projektek során? Miért fontos az adattisztaság? 

A válasz egyszerű: megbízható riportokat csak jó folyamatokkal és tiszta adatokkal tudunk szállítani az ügyfeleinknek. Rengeteg mennyiségű adat áll rendelkezésre minden vállalaton belül, de ezek többnyire “szemetesek”. Ha ezekre építkeznénk, bizonytalan és megbízhatatlan riportok születnének. A tisztítást abban a forrásrendszerben célszerű elvégezni, ahol az adatok keletkeznek. A kész adatokat ezután jellemzően egy adattóba vagy tárházba szoktuk áttölteni. Előfordulnak viszont olyan esetek is, amikor az adatokat csak a transzformáció során tudjuk megtisztítani. Ilyenkor megnövekedhet a költség és a hibázás lehetősége is.  

Fontos megemlíteni, hogy az adat és az információ között is óriási különbség van. Az adat önmagában még nem elég, hiszen az csupán nyersanyag. Információt kell belőle kinyernünk. Ha az adat az új olaj, akkor mi azt szoktuk mondani, hogy mi finomítjuk és így lesz belőle felhasználható üzemanyag egy vállalat számára. 
 

Hol tartanak most digitális érettségben a közép-kelet-európai vállalatok?  

Ma a piacon nagyon sokféle szinten állnak a vállalatok. Például van olyan ipari cég, ahol már eleve adatvezérelt gondolkodás mentén és digitalizált vállalati jövőképpel épült a gyár.  

Ahhoz, hogy egy vállalat valóban adatvezérelten tudjon működni, két területen kell erősnek lennie. A kimagasló elemzési képességen túl meg kell lennie annak a technológiai tudásnak is, amivel biztosítani tudja az analízisek hátterét.  

Forrester a tavalyi éves kimutatásában a fenti két szempontot figyelembe véve 4 kategóriába osztotta fel a közép-kelet-európai cégeket:   
  1. 52% adatújoncok, akiknek se technológiájuk, se elemzési képességük nincs 
  1. 20% tech centrikusok, ahol erős IT van 
  1. 13% adatrajongók, akik szeretik az elemzéseket, de nincs megfelelő adatuk 
  1. 15% adatbajnokok, akik fejlett adatelemzéssel és az ehhez szükséges technológiával rendelkeznek 

Ezekből az adatokból is világosan látszik, hogy még van hová fejlődnünk. Ennek ellenére optimisták vagyunk a jövőt illetően. Ahogy a covid, úgy a válság is várhatóan katalizátora lesz annak, hogy a digitális transzformációs projektek még több helyen elinduljanak.     

Föld vagy a felhő?  

A bizalom a felhő felé egyre inkább erősödik. Aki ma új megoldásról gondolkodik, annak mindenféleképpen érdemes azon elgondolkoznia, hogy felhőben érdemes-e azt megvalósítania. Ma már a legtöbb vállalat kisebb-nagyobb mértékben, de alkalmazza a felhőalapú szolgáltatásokat. A szolgáltatás előnye többek között a költséghatékonyság, a gyorsaság, a rugalmas hozzáférhetőség és a skálázhatóság.  

Összefoglalva elmondhatjuk, hogy egy digitális transzformációs projekt kivitelezése nem egyszerű feladat, de világosan megfogalmazott célok és a fokozatosság elve, valamint agilis módszertanok mentén lehet sikeres projekteket csinálni. Mindig tudnunk kell, hogy milyen ütemterv szerint, hogyan és milyen visszamérésekkel akarjuk a céljainkat megvalósítani.   

A Stratis szakemberei ebben nyújtanak biztos segítséget és partnerséget. Keress minket bizalommal és vágjunk bele együtt vállalatod új digitális jövőképének megvalósításába!  

A szerzőről

Gaspar Sandor Szerzo
Gáspár Sándor

Kompetencia Központ vezető

Analytics - Data Solutions

Gáspár Sándor a Stratis mesterséges intelligenciával foglalkozó területét vezeti 2020 óta és több, mint 20 éve foglalkozik data science-szel. Csapatával nagyvállalatok számára fejleszt gépi tanulásra, prediktív analitikára épülő döntéstámogató megoldásokat ügyfeleink meglévő adatvagyonának kiaknázásával. Ezen kívül mély neurális hálókra épülő NLP és machine vision megoldásokkal segíti ügyfeleink meglévő folyamatainak automatizálását.

Milyen üzleti probléma
megoldásában segíthetünk?

Left hand art Right hand art

Ezek is érdekelhetnek